Zuidereiland, van Picton naar Wanaka

1 december 2009 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Hey allemaal,

Zojuist (vandaag) ben ik aangekomen in Wanaka op het zuidereiland en nu ik al een dagje of 9 op het zuidereiland rond heb gewandelend vond ik het weereens tijd voor een update vanuit de andere kant van de wereld!

Het zuidereiland-avontuur begon met een boottocht naar Picton. Picton is een klein dorpje helemaal in het noorden van het zuidereiland en is omringd door verschillende 'sounds' : stroken land in zee. In Picton ben ik twee dagen gebleven en het hoogtepunt van deze 2 dagen was een wandeltocht op de Queen Charlotte Track. Een erg mooie wandeling met erg mooie uitzichten zoals jullie kunnen zien op de foto's!

Vervolgens ben ik verder gegaan per bus naar Nelson. Dit stadje is het 'sunshine' stadje van Nieuw-Zeeland en krijgt dan ook de meeste zonuren per jaar gemiddeld. Tevens is het stadje bekend om het Abel Tasman National Park. Hier ben ik de 2de dag van mijn 2 dagen in Nelson naar toegeweest en ook dit was weer erg mooi om mee te maken. Het park bestaat voornamelijk uit mooie (uitgestorven) strandjes en mooi water. Na een wandeling van 2 uurtjes zijn we dan ook een kayak ingestapt om heerlijk te gaan peddelen langs de kust met een graadje of 27. Ik heb medelijden met jullie daar hoor... ;-)

Maar ook ik ging de kou in! Een 3-tal dagen na dit zonnige avontuur stond het beklimmen van de Franz Josef gletsjer op het programma. Met een groepje van ongeveer 10 personen gingen we een mega grote gletsjer op waar we al hakkend 6 tot 7 uur doorheen zijn gewandeld en gekropen. Soms erg inspanned maar ook weer een heel avontuur en toch ook een behoorlijk contrast tot Abel Tasman National Park. Foto's hiervan staan inmiddels ook op de site!

Na deze originele hike ben ik (via een erg mooie weg) verder gereisd naar (zoals ik al zei) Wanaka. Wanaka is het begin van mijn laatste 12 dagen op reis. Hier ga ik morgen nog een hike doen en dan vooral even rust pakken. Is wel even nodig! ;-) Daarna ga ik naar Queenstown voor Milford Sound (mooie boottocht) en vervolg ik mijn reis naar het oosten van het Zuidereiland.

Tot volgende keer voor alweer mijn laatste update!

Groetjes,

Martijn

PS: Ik zie nou dat de foto's wat door elkaar gehusseld zijn, excuses daarvoor!

1. Maarten:
    1 december 2009
    Heel mooi allemaal Cor!
    Hoe verplaats je je nu eigenlijk op het zuidereiland, met de Kiwi-Experience of met een normale bus?
  2. bb:
    1 december 2009
    Ziet er goed uit cur! Ik hoorde van Buijs dat hij zijn hele reis weer opnieuw aan het beleven is door je (omdat jullie zo'n vergelijkbaar traject volgen). Wel grappig!

En wij hebben zin je weer eens te zien, dus kijk al uit naar de kerst (kunnen we mooi met zijn allen de kroeg in :)!

Geniet er nog even van!
  3. Pa en Ma:
    2 december 2009
    Schitterend, wat je ons hier laat zien, vooral de omgeving van de gletsjer en de Abel Tasman NP. Geniet nog lekker van de komende dagen - we're looking forward to your next update en "by the way" - hier kun je de winterjas aanhouden.