Hervey Bay en Fraser Island

17 oktober 2009 - Hervey Bay, Australië

Hey mensen,

Mijn weekje in Hervey Bay zit erop en daarom een update van de afgelopen dagen..!

Toen ik vorige week zondag aankwam in Hervey Bay (een strandplaatsje) bleek dat er in Hervey Bay zelf zo goed als niks te beleven is. De winkels gingen dicht om 5 en de cafe's om 10 uur 's avonds.

Mede daarom heb ik besloten gelijk 2 tours te boeken die ik afgelopen week dus heb gedaan.

De eerste tour een 3 daagse tour naar het eiland Fraser Island.

Even voor de mensen die niet weten wat Fraser Island is: Fraser Island is een zandeiland wat volledig bestaat uit een national park en bedekt is met verschillende soorten natuur zoals een regenwoud, stranden, meren, rotsformaties et cetera.

Kort samengevat houdt deze tour het volgende in:

Je gaat met een groepje van 10 mensen zelfstandig in een 4-weeldrive auto Fraser verkennen en campeert er 2 nachten. Van te voren koop je alle spullen die je nodig hebt (op onze route zijn er geen winkels/douches of wat dan ook!). Een behoorlijk avontuur dus!

Afgelopen woensdag ochtend kwamen de groepen voor het eerst bij elkaar en kregen we uitgelegd wat Fraser Island is en wat we daar en met de auto vooral niet mogen doen. Ook werd ons nog even verteld dat je geen bereik hebt met je mobiele telefoon op het eiland en dat medische hulp wel 4 uur weg is mocht er iets gebeuren...

Eenmaal klaar daarmee was het zover en gingen we met het groepje van 10 (5 engelse, 1 chinees, 1 schot, 2 duitsers en ik) met de auto op de boot richting het eiland.

Op het eiland zelf hebben we onder andere: heel mooie meren bezocht en bezwommen, over rotsen geklommen, over een strand gereden en in een regenwoud gewandeld. Allemaal erg mooi en het leverde leuke anekdotes op. Om er een paar te noemen:

- Op het hele eiland leven Dingo's: een soort hond/wolf die niet aggresief zijn maar wel kunnen worden. Tijdens 1 van de campingavonden (prachtige sterrenhemel gezien daar trouwens 's nachts!) kregen wij opeens door dat zo'n wolf 2 meter achter ons in onze voedselbak aan het graaien was! Toen wij 'em weg probeerden te jagen ging hij in een defensie houding staan.. Maar gelukkig ging hij naar enkele seconden toch weg en kwamen we met de schrik vrij...

- Met de auto moet je niet alleen rekening houden met kuilen en gaten in de weg. Je moet ook goed letten op eb en vloed! Wanneer je namelijk in zout water rijdt (van de zee) kan dit de auto beschadigen en moet je achteraf aan de verzekering een bepaald geldbedrag betalen.

Nu was het helaas zo dat wij op de 2de nacht geen water meer hadden en wij 10 kilometer over het strand moesten rijden op een ongunstige tijd voor water. Maar geen water is uiteraard ook niet prettig dus kroop ik achter het stuur en nam ik 2 engelse mee...

De heenweg verliep vlekkenloos maar eenmaal daar aangekomen duurde het water aftappen langer dan verwacht en zagen we de zee steeds meer zand innemen.

Op de terug weg was het de zee zo ver op het strand dat we als het ware in een soort James Bond missie over het strand scheurde om de zee voor te blijven... En al scheelde het af en toe bijna niks uiteindelijk was het toch gelukt en hadden we allemaal weer water!

Bij Fraser Island horen ook foto's natuurlijk en deze heb ik inmiddels op de site gezet!

Al met al was het mede door het erg leuke groepje een enorm leuke tour en heb ik mijn survival instincten even flink kunnen bijspijkeren!

Eenmaal teruggekomen had ik maar even om uit te rusten want de volgende dag (zaterdag) ben ik op zoek gegaan naar walvissen met een whale-watching tour!

Dit was heerlijk even uitrusten op een zeilboot terwijl ik af en toe een filmpje of foto nam van een walvis (van wel 12 meter lang!). Voor de rest heerlijk genoten mede door het goede weer hier (28 graden :-P).

Nu dat er allemaal op zit ga ik vanavond een 11 uur durende busrit maken naar Mackay waar ik daar de komende dagen in de bossen opzoek ga naar weer andere beesten...

Daarna vervolg ik mijn reis richting the great barrier reef!

Hoe dat is verlopen laat ik binnenkort weer weten!

Groetjes,

Martijn

1. Hier Boxmeer:
    17 oktober 2009
    Hallo Survivalman,
    Je maakt nogal wat mee elke week. Blijf genieten.
    We kijken uit naar je volgende verslag.
    Groetjes uit Boxmeer
  2. Hier Boxmeer:
    18 oktober 2009
    We hebben nog met behulp van Google-Maps diverse foto's bekeken van "Great Barrier Reef". Ziet er veel belovend uit.
    Bij Wikipedia staat dat het een van de zeven wereldwonderen is.
    Ga je duiken, met een helikopter of met een bootje?
    Gr. uit Boxmeer
  3. Lenneke Cornelissen:
    23 oktober 2009
    en ik hier maar studeren voor de tentamens.... ;)